
Am aflat recent că prietenii de la REACTOR de creație și experiment oferă acces gratuit la toate spectacolele de teatru din anul 2025, în baza achiziționării unui bilet cu valoare 0. Pentru cei care își doresc să-i sprijine, opțiunea de a cumpăra bilete cu valori diferite rămâne în continuare disponibilă.
Deși știu că actorii, regizorii și oamenii din domeniul artelor spectacolului nu trăiesc din banii de bilete, primul meu gând a fost „ce gest frumos, probabil n-a fost o decizie ușoară”. La finalul celui de-al zecelea an de existență, cu „Pune-ți o dorință!” ca slogan în 2024, echipa REACTOR alege să pună accent pe solidaritate și comunitate în noul an.
Mai multe despre inițiativă afli direct de la Doru Taloș și Oana Mardare, fondatorii spațiului care aduce oamenii împreună:
Doru și Oana: Este o decizie la care ne-am mai gândit și în anii trecuți, însă de câteva luni am început să o analizăm ceva mai temeinic din diferite unghiuri. Sunt mai mulți factori care au contribuit la asumarea ei.
În ultimii ani am lucrat pe parcursul unor perioade mai lungi cu teme-umbrelă, care să dea direcție și coerență proiectelor anuale sau multianuale pe care le construim. După pandemie, această temă a fost viitorul, pentru că eram foarte preocupați de felul în care schimbările prin care trecem vor afecta modul în care trăim.
Din 2024, această temă a dus destul de organic spre o alta: comunități, ca răspuns la nevoia de a putea influența ceva în viitorul cât mai apropiat. Am avut deja în 2024 câteva proiecte care și-au propus să unească sau să lărgească comunități, precum Coleg/Kollega – practici de colaborare sau Noi și orașul. Ne interesează să amestecăm publicurile, să ieșim din perimetrul nostru pe cât posibil și să aducem spectacolele cât mai aproape de oamenii aflați la diferite distanțe – fizice sau simbolice – de Reactor.
Pentru 2025 avem planificate deja alte proiecte care explorează relația cu orașul și cea cu/dintre oamenii care îl locuiesc.
Suntem foarte conștienți de valoarea simbolică a biletelor achiziționate pentru spațiile independente. Am derulat în 2015-2016 o întreagă campanie pe tema asta numită Teatru (in)dependent de bilet, care să justifice ceea ce a fost o minimă scumpire a biletelor de atunci, o campanie în care am colaborat cu spațiile care funcționau atunci (Zug.zone, Fabrica de Pensule). Nu e ceva ce vrem să contestăm, motiv pentru care am optat să păstrăm posibilitatea achiziționării unor bilete de diferite prețuri.
Ne dorim însă să vorbim mai puțin despre marketing, să ne permitem să susținem spectacole fără presiunea de a vinde, nu e mereu vorba de asta, căutăm să oferim și posibilitatea ca oamenii să vină la evenimentele noastre, chiar dacă nu își permit să cumpere un bilet.
Ne-am gândit că oamenii alocă resurse limitate pentru viața culturală și că putem încuraja consumul cultural prin oferirea unor multiple opțiuni de acces.
Un alt factor care a contribuit la un fel de urgentare a deciziei a fost situația socio-politică și perspectiva îngrijorătoare a evoluției, ne putem trezi într-un timp foarte scurt cu o guvernare extremistă, iar în cazul în care se întâmplă asta, e important să fim cât mai uniți și cât mai numeroși în jurul valorilor pe care considerăm că trebuie să le apărăm.
Doru: Am simțit mai puternic ca niciodată faptul că trăim într-o bulă și din păcate una foarte mică. Cred că întreaga atenție a fost mutată pe scena politică, au fost două săptămâni în care am simțit că nu e loc de altceva, totul s-a oprit, am văzut asta în vânzarea biletelor, în ziua în care a fost anunțată suspendarea alegerilor am vândut de două ori mai multe bilete decât în cele două săptămâni de înainte.
Oana: Cred că toți am simțit o formă de pericol și de frică, cu gândul că anumite lucruri pe care le facem acum într-un mod firesc, pot fi într-o considerate într-un viitor apropiat subversive.
Doru: În general, teatrul trebuie să construiască spații de dialog și să expună teme și situații care ar putea aduce o schimbare în modul în care ne raportăm la ce se întâmplă în jurul nostru.
Nu știu ce poate face teatrul în situația pe care o traversăm, cred că situația actuală e una acută, îmi imaginez că am ratat o serie de acțiuni care ar fi putut duce la evitarea unei astfel de situații și îmi place să cred că investind în construcția și dezvoltarea unor comunități am putea evita adâncirea tensiunilor și am putea deconstrui un discurs toxic pe care îl simțim tot mai prezent în ultimele săptămâni.
Teatrul trebuie să creeze spații de dialog și să adreseze teme și întrebări care pot schimba ceva în bine în jurul nostru.
Oana: Cred că teatrul poate oferi un sentiment de siguranță și de speranță, prin crearea unui spațiu în care să fie posibile diferite procese colective – de înțelegere și procesare a ceea ce se întâmplă, de revoltă, de dezbatere, de imaginare a unor schimbări. Întâlnirea care are loc între oameni prin teatru e la fel de importantă.
Ne întâlnim tot mai mult în spații virtuale și tot mai puțin în spații fizice, iar dimensiunea comunitară a unui teatru e ceva ce ne dorim să întărim în aceste vremuri.
Doru: E important pentru noi ca oamenii să vorbească despre spectacolele pe care le-au văzut, să le recomande, să vină la Reactor însoțiți de oameni care poate nu au fost niciodată la teatru, să rămână la discuțiile pe care le organizăm cu publicul.
Avem în fiecare an un call pentru voluntari și sunt mulți oameni care ne ajută la montarea și demontarea spectacolelor, la primirea publicului, la traducerea unor texte, la supratitrarea unor spectacole etc.
Oamenii pot redirecționa 3.5% din venit către organizațiile nonprofit, în măsura în care nu sunt deciși către alte inițiative suntem recunoscători când aleg să redirecționez acest procent către Reactor. Companiile pot redirecționa până la 20% din impozitul pe venit către noi, și asta e o formă de sprijin importantă.
Oana: E o mare reușită faptul că am reușit să facem acest volum, care a presupus o muncă densă de privire în retrospectivă și analiză a primilor 10 ani. Lansarea în sine a fost un moment de adunare și de sărbătoare, alături de cei care au contribuit la volum și de prietenii apropiați spațiului. Întreg demersul a oferit un spațiu necesar pentru înțelegerea și parcurgerea unor etape din evoluția noastră, pentru a ne putea orienta mai bine înspre următoarele.
Doru: Am învățat multe despre noi în acești ani, dar poate cel mai important lucru pe care l-am înțeles a fost că e important să avem răbdare și încredere că unele lucruri se așază de la sine, unele lucruri își găsesc singure o dinamică la momentul potrivit. Nu trebuie să controlăm tot.
Oana: Am învățat să am încredere în procese și în etape, dincolo de ce pot controla și înțelege. Să dau drumul lucrurilor care nu mai funcționează, să nu forțez ce nu sunt. Și să protejez un spațiu personal de care am nevoie.
Doru: Perseverența aduce rezultate și nimeni nu poate critica munca. Curaj.
Ne vedem la teatru!
© Imagine cover: Gabriel Neacșu
Abonează-te să primești în fiecare duminică calendarul evenimentelor culturale care se-ntâmplă în Cluj, în următoarea săptămână. Afli de ele cât încă te mai poți duce și scapi de FOMO. 😃
Coolturalist este newsletterul bilunar care-ți aduce noutăți relevante din cultură și artă, interviuri cu artiști și oameni talentați care au avut curaj să urmeze drumuri mai puțin bătătorite și recomandări de ce să mai citești, vezi, asculți sau încerci.