
Toamna aceasta aduce pe marile ecrane o selecție de filme noi care promit să ne țină cu sufletul la gură, să ne pună pe gânduri și, cel mai important, să ne reamintească de ce iubim arta cinematografică. De la drame istorice românești care readuc în atenția colectivă evenimente uitate și documentare despre legende ale muzicii, la thrillere americane despre lupta pentru supraviețuire și filme braziliene despre curaj și rezistență, fiecare peliculă este o fereastră deschisă spre o altă realitate, un alt destin.
Descoperim povești despre curajul de a te reinventa, despre fragilitatea libertății, despre traume colective și despre micile victorii care ne definesc. Și pentru că viața e mai frumoasă cu o doză de umor, ne vom delecta și cu două comedii: una italiană, spumoasă, care ne demonstrează că, atunci când vine vorba de sentimente, nu suntem niciodată singuri, și „Vecina”, o producție românească autentică, inspirată de o situație hilară, care ne arată că până și cele mai enervante experiențe pot deveni o sursă de inspirație.
În pragul a 20 de ani de la succesul răsunător al lui Cristi Puiu la Festivalul de la Cannes, filmul „Moartea domnului Lăzărescu” se întoarce pe marile ecrane. Într-o inițiativă numită „Dosarul Lăzărescu: Redeschis”, filmul va fi relansat în cinematografe din întreaga țară, începând cu 24 octombrie.
Proiectul e un gest de recunoaștere a impactului cultural pe care l-a avut. Pe lângă proiecțiile cu tehnologie actuală, în unele orașe vor avea loc întâlniri cu publicul, la care vor participa actorii și o parte din echipa de producție.
Filmul a devenit o piatră de temelie pentru cinematografia românească, marcând nașterea Noului Val Românesc și adunând peste 50 de premii și nominalizări în festivaluri internaționale. Dincolo de cifre, „Moartea domnului Lăzărescu” este considerat un film cult și o capodoperă care a schimbat felul în care privim sistemul medical și relațiile dintre oameni.
La două decenii de la premieră, filmul este mai relevant ca oricând și reprezintă o ocazie de a redescoperi o poveste despre empatie și sensibilitate. „Moartea domnului Lăzărescu” este o invitație la reflecție atât pentru cei care l-au văzut la lansare, cât și pentru o nouă generație care are acum șansa de a-l savura pe marele ecran. Este un moment pentru a celebra valoarea umană și atemporală pe care filmul o transmite.
Un bătrân de 63 de ani, domnul Lăzărescu, locuiește într-un apartament de bloc cu cele trei pisici ale sale. Soția lui a murit, iar fiica sa trăiește în Canada. Simțindu-se rău, bătrânul cheamă salvarea. Până la sosirea acesteia, cere ajutorul vecinilor. Consultându-l și suspectând un cancer de colon, medicul decide să-l interneze. La spital intervin alte priorități și bătrânul, care e presupus a fi alcoolic, este dus la alt spital, apoi la altul.
Ceea ce părea la început o simplă formalitate – consultarea și supraveghearea unui bătrân care a vomat și se plânge de dureri de cap – se transformă într-un coșmar. Pe măsură ce înaintează în noapte, paramedicii conduc prin București, încercând să găsească un spital care să le accepte pacientul a cărui stare se deteriorează alarmant.
După succesul cu „Libertate”, Tudor Giurgiu revine pe marile ecrane cu „Pădurea de molizi”, un film care readuce în atenție masacrul de la Fântâna Albă din 1 aprilie 1941, când sute de români din Basarabia au fost uciși de sovietici. Inspirat din poveștile supraviețuitorilor, filmul transformă istoria într-o experiență umană puternică, printr-un tête-à-tête actoricesc de excepție între Coca Bloos și Mircea Andreescu. Premiera în cinematografele din toată țara este programată pe 7 octombrie, precedată de un turneu de promovare în liceele și sălile de cinema din țară.
„Miza filmului este felul în care ne raportăm la adevărul istoric și la traumele colective pe care, deși le-am uitat, continuăm să le resimțim și astăzi”, spune regizorul, convins că tragediile umane ale celor care au supraviețuit masacrului sau au fost deportați pot emoționa și conștientiza publicul de toate vârstele.
Scenariul este semnat de Tudor Giurgiu și Gabriel Gheorghe, imaginea de Marius Panduru și Toma Velio, iar montajul de Alex Pintică. Din distribuție fac parte și Ionuț Caras, Mircea Constantinescu, Gabriel Gheorghe și Silva Helena Schmidt.
În 1940, România a fost forțată să cedeze Uniunii Sovietice Basarabia, Bucovina și Ținutul Herței. Un teritoriu locuit de peste 3 milioane de locuitori, azi aflat în Ucraina. Cei mai mulți dintre românii ocupați de ruși au avut un singur vis: să-și reîntregească familiile și să se întoarcă acasă. „Pădurea de molizi” explorează una dintre cele mai întunecate pagini din istoria României.
Inspirat de drama de la Fântâna Albă din 1 aprilie 1941, filmul reconstituie destinul unei comunități românești din Basarabia, masacrată în tentativa disperată de a-și găsi refugiu în fața ocupației sovietice. Mărturia unui supraviețuitor al acestui genocid (Mircea Andreescu) devine fundalul peste care se suprapun imagini de arhivă și amintirile din Siberia ale soției lui (Coca Bloos), într-un joc de oglinzi vertiginos care pune sub semnul întrebării noțiunea de adevăr istoric și revelează traume uitate cu consecințe, potențial devastatoare, în prezent.
Leonardo DiCaprio revine pe marile ecrane cu „One Battle After Another”, un thriller de acțiune care vorbește despre felul în care polarizarea și extremismul ne marchează lumea de azi. Actorul descrie filmul drept o satiră echilibrată, fără mesaje politice impuse, ci o poveste despre umanitate, despre fragilitatea relațiilor și forța de a rezista atunci când viața lovește în plin.
În film, DiCaprio joacă rolul lui Bob Ferguson, un bărbat care, după dispariția misterioasă a soției sale (interpretată de Teyana Taylor), își schimbă identitatea și își crește singur copilul, departe de ochii lumii. Povestea capătă tensiune atunci când, după 16 ani, un vechi dușman revine să-i răpească fiica, iar Bob este obligat să lupte pentru a o salva.
Regizat de Paul Thomas Anderson, cunoscut pentru stilul său aparte în filme precum „There Will Be Blood” sau „Licorice Pizza”, filmul a primit deja recenzii entuziaste: 97% pe Rotten Tomatoes. Anderson este apreciat pentru modul în care își modelează poveștile în jurul actorilor, deschis la sugestii dar ferm în viziunea sa. Totul face ca „One Battle After Another” să fie unul dintre cele mai așteptate titluri ale toamnei.
Când dușmanul lor reapare după 16 ani, un grup de foști revoluționari se reunește pentru a o salva pe fiica unuia dintre ei. Pe lângă Leonardo DiCaprio în rol principal, din distribuția filmului fac parte Benicio del Toro și Sean Penn (laureați cu premiile Oscar și BAFTA), împreună cu Regina Hall, Teyana Taylor și Chase Infiniti, Wood Harris și Alana Haim. Anderson regizează după un scenariu propriu și este producătorul filmului alături de Adam Somner și Sara Murphy, în timp ce Will Wiske este producător executiv.
„Eu, tu și cei din mintea noastră / Follemente”, noul film al regizorului italian Paolo Genovese, transformă o simplă primă întâlnire într-o comedie savuroasă despre iubire, identitate și vocile care ne dau târcoale în minte. Lansat în februarie în Italia, filmul a atras deja peste 2 milioane de spectatori și a strâns peste 18 milioane de dolari la box office, semn că publicul a rezonat cu amestecul de umor și emoție.
Succesul a stârnit interes și dincolo de granițe: producătoarea Raffaella Leone a anunțat că se discută deja remake-uri în Spania, Franța, Germania și chiar o posibilă versiune americană regizată de Genovese. Nu e o surpriză, având în vedere că precedentul său film, „Perfetti Sconosciuti”, a intrat în Guinness Book drept pelicula cu cele mai multe remake-uri din istoria cinemaului.
„Follemente” aduce pe ecran o distribuție de top, cu Edoardo Leo și Pilar Fogliati în rolurile principale, și este co-produs de Leone Film Group, RAI Cinema și Disney+, care va difuza filmul pe platformă în mai multe țări europene. O comedie relaxantă și inteligentă, ce dovedește încă o dată talentul lui Genovese de a transforma situațiile banale în povești universale.
O seară. Doi necunoscuți. O șansă de a se îndrăgosti. Pentru prima lor întâlnire, Lara îl invită pe Piero în apartamentul ei din Roma. Dar nu sunt chiar singuri. În gândurile lor, o serie de personaje gălăgioase le interpretează emoțiile – comentând, sabotând sau încurajând fiecare gest, fiecare cuvânt, fiecare tăcere. Urmează o seară intensă, plină de confesiuni neașteptate și conflicte interioare care le vor influența alegerile.
La mai bine de un an după ce au încheiat turneul mondial „Memento Mori”, britanicii de la Depeche Mode revin în atenția fanilor cu un documentar inedit: Depeche Mode: M. Filmul va putea fi văzut pe marile ecrane din 60 de țări și aduce o combinație între energia concertelor live din Mexico City și reflecții mai intime despre muzică, moarte și tradiția mexicană.
În 2022, Depeche Mode a fost afectată de moartea lui Andy Fletcher, un vechi membru al grupului. Supărată de pierderea claviaturistului său, trupa britanică a lansat „Memento Mori” în 2023, un album cu douăsprezece piese în care temele morţii au domnit suprem.
Turneul mondial care a urmat a strâns aproape trei milioane de spectatori timp de paisprezece luni, inclusiv pe Arena Națională din București, unde fanii români au cântat alături de legendara formație.
„Depeche Mode: M” este o călătorie cinematografică în inima relației culturii mexicane cu moartea, încadrată de spectacolele iconice ale trupei Depeche Mode din timpul turneului Memento Mori din 2023.
Conceput și regizat de cineastul mexican premiat Fernando Frías, filmul surprinde cele trei concerte sold-out ale trupei, din Ciudad de México, la care au participat peste 200.000 de fani, îmbinând filmări din concert cu interludii interpretative și materiale de arhivă.
Filmul celebrează influența globală a trupei, explorând totodată legătura profundă dintre muzică, mortalitate și tradiția mexicană — o intersecție sacră în care durerea, memoria, bucuria și dansul se topesc unele în altele, estompându-se într-un tot uman profund și frumos.
Filmul „Vecina” este regizat de Cristian Ilișuan, în colaborare cu Eugene Buică, imaginea este semnată de Andrei Băltărețu-Iancu, scenografia de Ana Gabriela Lemnaru, iar producător executiv este Ioana Băilă. Din distribuție fac parte Mircea Bravo, Costel Bojog, Adrian Cucu, Bogdan Bob Rădulescu, Oana Zara, Cristina Buburuz și Bunica.â
Într-un podcast la care a fost invitat recent, Mircea Bravo a subliniat că filmul „Vecina” nu este doar un proiect artistic, ci și o oportunitate de a arăta cum poveștile locale pot deveni filme de impact, capabile să atragă atenția și să creeze emoție. Această abordare îl diferențiază în peisajul cinematografic românesc, aducând un suflu proaspăt într-o industrie care are nevoie de voci autentice.
„Am locuit 10 ani sub teroare. Vecina mea m-a făcut să-mi vând apartamentul cu 15.000 de euro mai ieftin, doar ca să scap. Trebuia să îl dau cu 140.000 de euro, l-am dat cu 125.000. Acum îi mulțumesc. A devenit sursă de inspirație pentru «Vecina», noua producție Bravo Films”, spune Mircea Bravo.
Filmul „Jaful Secolului”, inspirat de celebrul furt din 2012 de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam, a avut premiera generală în cinematografele din România pe 23 septembrie. Povestea pornește de la jaful comis de trei imigranți români, care au sustras capodopere semnate Picasso, Matisse, Gauguin și Monet, însă regizorul Cristian Mungiu a ales să construiască personaje fictive și să mute accentul pe teme precum migrația, condiția românilor în străinătate și raportul dintre munca modest plătită și valoarea inestimabilă a artei. „E un film pentru publicul din România”, a declarat Mungiu, subliniind caracterul spectaculos, dar și stratificat al poveștii.
Lungmetrajul, lansat internațional sub titlul „Traffic”, a fost desemnat de Centrul Național al Cinematografiei drept propunerea României la Premiile Oscar 2026, la categoria „Cel mai bun lungmetraj internațional”.
După premiera mondială în competiția oficială a Festivalului de la Varșovia, unde a câștigat premiul pentru Cel mai bun film, „Jaful Secolului” a fost prezentat la festivaluri de prestigiu din Tokyo și Shanghai, fiind recompensat cu distincții pentru interpretare și aprecierea publicului. Premiera națională a avut loc la Cluj, în cadrul TIFF.
Anamaria Vartolomei, actrița de origine română premiată cu César și considerată una dintre stelele în ascensiune ale cinematografiei franceze, joacă pentru prima dată într-un film în limba română. Ea interpretează rolul Nataliei, „cea mai lucidă” dintre personaje, o tânără cu principii ferme, care refuză să facă compromisuri totale pentru a se adapta. „Mi-am dorit mult să joc în acest film și să lucrez cu această echipă”, a declarat Vartolomei.
Alături de ea, în distribuție se află Ionuț Nicolae și Rareș Andrici, precum și Macrina Bârlădeanu, Lucian Ifrim, Alexandru Potocean, Thomas Ryckewaer și Mike Libanon. Pentru interpretarea din „Jaful Secolului”, Vartolomei a câștigat Premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul Internațional de Film de la Tokyo.
Ginel și Natalia pleacă la muncă în Țările de Jos. Acolo se reîntâlnesc cu consătenii lor Iță și Adrian, baieți de baieți care trăiesc din ce câștigă iubitele lor și din mici șmenuri. Când Natalia e agresată într-un club, Iță îl convinge pe Ginel că sunt în dreptul lor să se răzbune. Sătui să fie tratați drept cetățeni de mâna a doua, cei trei pun la cale o lovitură. În mai puțin de două minute, sustrag tablouri în valoare de peste 20 de milioane de euro. Mai departe însă lucrurile se complică. Inspirat de o poveste adevarată.
Bonus: Și un film care nu mai e în cinematografe la momentul când scriu acest articol, dar care mi-a plăcut mult.
Povestea, inspirată din realitate, urmărește destinul lui Eunice Paiva, interpretată magistral de Fernanda Torres, o femeie obligată să-și reclădească viața după ce dictatura militară din Brazilia îi distruge familia. Intrarea la proiecție este liberă, în limita locurilor disponibile.
Filmul are la bază autobiografia scrisă de Marcelo Rubens Paiva, fiul politicianului Rubens Paiva, ucis în 1971 de regimul militar. Mai mult decât o poveste personală, pelicula este o meditație despre curaj, rezistență și prețul libertății. Criticii au numit-o „captivantă”, „emoționantă” și au lăudat interpretarea Fernandei Torres ca fiind „una dintre cele mai impresionante ale anului”.
Prin „Sunt încă aici”, Walter Salles ne reamintește fragilitatea democrației și importanța de a prețui libertățile pe care le avem astăzi. Este un film care emoționează și provoacă întrebări incomode: cât de departe am merge fiecare dintre noi pentru a proteja familia și demnitatea în fața unei tragedii?
Rio de Janeiro, începutul anilor ’70. În timp ce Brazilia simte tot mai acut efectele dictaturii militare, un tată de familie, Rubens Paiva, dispare fără urmă… O mamă este nevoită să se reinventeze atunci când viața familiei sale este zdruncinată de un act de violență petrecut în timpul dictaturii militare din Brazilia, 1971.
Dacă ești în căutare de și mai multe recomandări de filme, poți arunca o privire aici și aici, unde am adunat alte titluri numai bune de urmărit.
Sursă imagine cover: Hollywood Reporter.
Abonează-te să primești în fiecare duminică calendarul evenimentelor culturale care se-ntâmplă în Cluj, în următoarea săptămână. Afli de ele cât încă te mai poți duce și scapi de FOMO. 😃
Coolturalist este newsletterul bilunar care-ți aduce noutăți relevante din cultură și artă, interviuri cu artiști și oameni talentați care au avut curaj să urmeze drumuri mai puțin bătătorite și recomandări de ce să mai citești, vezi, asculți sau încerci.